Stage bij Maastricht Sport: leren van elkaar

Maastricht Sport werkt al jaren samen met Fontys Sport en Bewegen. Eerste- en tweedejaars studenten leren op de werkvloer wat het vakgebied allemaal te bieden heeft. Ook vierdejaars vinden hun weg naar Maastricht Sport. “Dit partnership is een mooie wisselwerking tussen onderwijs en onze praktijk. We leren van elkaar.”


Onderwijs en praktijk in beweging

Melissa Visseren is als combinatiefunctionaris Sport en Bewegen betrokken bij de stagiaires. “Ik ben zelf nog niet zo lang geleden afgestudeerd, maar merk dat het onderwijs volop in beweging is. Tegelijkertijd zijn we bij Maastricht Sport constant bezig met vernieuwing.” Samen met de opleidingsdocent van Fontys wordt telkens geëvalueerd: welke programma’s van Maastricht Sport sluiten goed aan op de profielen van de studenten? “Stages zijn daarom ontzettend waardevol.”

Een stagedag

“Het fijne van onze stages is dat de student vanaf dag 1 meteen praktijkervaring opdoet. Ze zien hier hoe de theorie wordt toegepast. Het aanbod van Maastricht Sport is ontzettend divers en we hebben te maken met enorm veel doelgroepen.” Een stagedag is daarom nooit hetzelfde. “Ze kijken bijvoorbeeld mee met een intake van Beweeg Bewust, gaan naar evenementen en een vierdejaars stagiaire sluit bijvoorbeeld aan bij een overleg met een samenwerkingspartner.”

Ervaringen

Gijs van de Pol liep stage bij Maastricht Sport: ‘’Van mijn begeleider heb ik geleerd hoe je rapport moet toepassen. Dat is een interviewtechniek. Als je dit combineert met motiverende gespreksvoering, zie je dat het gedrag verandert. En dat je mensen kan helpen richting duurzaam beweeggedrag. Dat was voor mij echt iets heel moois om te kunnen leren.’’  

Leerzaam

Terwijl de eerstejaars verschillende praktijkervaringen opdoen, gaan de tweedejaars de diepte in. “Ze krijgen meer verantwoordelijkheden en denken mee over de doorontwikkeling van onze programma’s. Dat is voor ons weer heel leerzaam.” Als combinatiefunctionaris leert Melissa zelf ook van de stagiaires. “Ik zie hoe ze bijvoorbeeld materialen op een andere manier inzetten tijdens een groepsles. Dat neem ik dan weer mee bij mijn eigen activiteiten.” 

Begeleiding

De begeleiding van de eerste- en tweedejaars stagiaires ligt inhoudelijk bij de combinatiefunctionaris. Op grote lijnen begeleiden de opleidingsdocent en programmamanager. “Maar de vierdejaars studenten hebben hier ook een rol in”, vertelt Melissa. “Soms vindt een eerste- en tweedejaars het spannend om naar de begeleider te stappen met iets waar ze tegenaan lopen. De vierdejaars kan hierbij ondersteunen. Zij hebben zelf immers ervaring opgedaan tijdens hun eigen stages.” Zo leert iedereen van elkaar.