Afgelopen maanden heeft er een pilot introductieprogramma voor inburgeraars gedraaid. Voor dit programma hebben verschillende afdelingen binnen de gemeente Maastricht (Sport, Cultuur en Sociale zaken) de handen ineen geslagen met Taal+ van VISTA college.
De groep deelnemers bestaat uit inburgeraars die de ‘Zelfredzaamheidsroute’ volgen. Zij zijn druk bezig met het leren van de Nederlandse taal en cultuur. Gedurende 10 weken ondernemen de deelnemers een dagdeel per week een mix van culturele, sportieve en sociale activiteiten. Zo brengen we het inburgeren buiten het klaslokaal.
Sleutelpersonen als primeur
Voor het eerst wordt er binnen een programma gewerkt met sleutelpersonen. Voor deze groep vervullen Samer en Alaa deze rol. Samer is van Palestijnse komaf en woont ongeveer 9 jaar in Maastricht. ‘Integreren is erg belangrijk, het is de sleutel tot een goed bestaan in Nederland’. Naast het volgen van Nederlandse taalles werkt hij als vrijwilliger bij VluchtelingenWerk Nederland. Via die werkzaamheden is hij gevraagd om als sleutelpersoon te fungeren. ‘Via mijn eigen ervaring kan ik de studenten een duidelijk beeld geven over het leven in Nederland’.
Het goede voorbeeld geven
Alaa is 2,5 jaar geleden vanuit Syrië naar Nederland gekomen en woont samen met haar partner en twee dochters in Maastricht. Ook zij heeft ervaring met het inburgeringstraject. De taal is voor haar de grootste uitdaging. Toen er bij TAAL+ gevraagd werd wie er vrijwillig als sleutelpersoon wil werken, stak Alaa al snel haar hand in de lucht. ‘Wij zijn het voorbeeld dat, ondanks dat het soms lastig is, het toch lukt. Als wij het kunnen, kunnen zij het ook’, vertelt Alaa. Zelf had ze het ook fijn gevonden om dit introductieprogramma te volgen. ‘Het is een handige manier voor de studenten om meer over de Nederlandse taal en cultuur te leren.’
Wat doet een sleutelpersoon nu precies?
Deze sleutelpersonen spelen een belangrijke rol voor de groep. Niet alleen voor de vertaling, maar ook met andere zaken helpen ze de deelnemers graag op weg. ‘Ik verwijs de deelnemers bij vragen door naar de juiste contactpersoon. Maar ik help bijvoorbeeld ook als ze een probleem hebben met vervoer’, vertelt Alaa. Ook helpen Samer en Alaa de begeleiders tijdens de verschillende activiteiten.
En daarna?
Om in te burgeren in Nederland moeten de inburgeraars via de zelfdredzaamheidsroute 800 uur taalonderwijs volgen. Daarnaast moet er 800 uur aan participatie besteed worden. Juist hiervoor is het introductieprogramma ontwikkeld. Via de verschillende activiteiten kunnen de inburgeraars kennismaken met het sportieve, culturele en sociale aanbod in de stad. Zo leren de deelnemers bijvoorbeeld waar ze kunnen sporten en waar ze een abonnement voor de bibliotheek kunnen af te sluiten. Met als doel dat het bijdraagt aan succesvol integreren in Nederland!