App Good2Move biedt ondersteuning in gymlessen

Sinds dit schooljaar maken we tijdens de gymlessen gebruik van de app Good2Move. Deze app heeft verschillende functionaliteiten die onze vakleerkrachten LO+ gebruiken om kinderen beter te begeleiden en meer te variëren in de lessen. Digitale hulpmiddelen en bewegen gaan dus zeker goed samen. Wij gingen langs bij Kindcentra Wolder en Oda, waar vakleerkrachten Robbert en Joep ons hier meer over vertelden. 


Kinderen zijn zelfstandiger en meer betrokken

De app biedt veel verschillende opties. Robbert: “Ik maak veel gebruik van het scorebord en de countdown. De kinderen kunnen zelf de score bijhouden of zien hoelang een spel nog duurt. Ik merk dat de kinderen daardoor meer betrokken blijven bij het spel. Ik leg de spelregels uit en de kinderen gaan vervolgens zelfstandig aan de slag. Dit gaat heel erg goed. De kinderen hebben de eerste weken even moeten wennen aan het gebruik van de tablet. Toen het nieuwe eraf was, werd het gebruik van de tablet al snel vanzelfsprekend. Door de app hebben de kinderen minder begeleiding en coaching nodig waardoor ik meer overzicht heb.”


Visuele feedback

Vakleerkracht Joep heeft tijdens zijn studie het vak ‘digitalisering van bewegingsonderwijs’ gevolgd en vindt de app een verrijking voor zijn lessen. Joep: “Een hele goede optie is video delay. Dit komt goed van pas bij het leren van verschillende beweegvormen zoals springen, zwaaien en klimmen bijvoorbeeld. Via de app kunnen we kinderen filmen. Ik kijk samen met het kind de beelden terug. In plaats van dat ik uitleg wat er beter kan, laat ik het op een visuele manier zien. Voor veel kinderen werkt dit simpelweg beter. De beelden worden daarna meteen automatisch gewist. De app heeft voor mij veel voordelen, en de kinderen vinden het fantastisch. Daarom maak ik er wekelijks gebruik van.”  


Ondersteuning tijdens spellen

De app zorgt voor meer variatie tijdens de lessen. Robbert: “Dansen is tegenwoordig heel populair bij kinderen. Zelf ben ik niet zo’n goede danser, maar met de ‘dance creator’ kan ik dit toch aanbieden. Hierin staan enorm veel variaties aan dansjes op verschillende niveaus. Dit gebruiken we bijvoorbeeld tijdens spellen: wanneer je af bent, doe je 10 seconden mee aan de dansjes. In plaats van te gaan zitten, blijven kinderen actief bezig. Kinderen zitten al lang genoeg op een dag. In de app zit ook een tool om willekeurige teams samen te stellen. Dit werkt heel snel waardoor we meer tijd hebben voor het spel.”


Creatieve spellen bedenken

Joep: “Met de app kan ik op een creatieve manier meer variaties aan spellen bedenken. Met de optie randomizer kan ik bijvoorbeeld elementen invoeren zoals letters of kleuren. De app laat dan om de zoveel seconden een van de opties zien. Zodra groep 3 alle letters heeft geleerd, houden we een ‘letterfeest’. Ik zet dan verschillende beweegactiviteiten klaar. De kinderen zien op het scherm een letter waar ze naartoe mogen rennen en doen de bijbehorende activiteit. Ter voorbereiding van de carnaval heb ik de kleuterklassen een themales gegeven. Alles stond in het thema van rood, geel en groen. Op het scherm zagen de kinderen dan de kleur van de hoepel waar zij op mochten mikken of het parcours dat zij mochten afleggen.”